loading...
آب مایه حیات
امید غلامی بازدید : 50 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

در تعریفی اجمالی، هنر مدیریت را شاید بتوان به حق «تبدیل چالش به فرصت» دانست.

 از همین رو، مدیریت به‌عنوان یک دانش و فن چند بعدی، همواره مورد توجه دولت‌سالاران و نخبگان جهانی بوده و بیشترین سرمایه‌گذاری در هر کشور روی تربیت نسلی متمرکز است که قرار است با شناخت تهدیدها و اولویت‌بندی آنها، راهکارهای تبدیل چالش‌ها را به فرصت و مزیت تبیین ساخته و مدیریت کند.

 

خشکسالی نیز در شمار چالش‌هایی است که همواره از آغاز بنای نخستین سنگ تمدن 8‌هزارساله ایرانی در سیلک کاشان تا امروز موجودیت سکونتگاه‌های انسانی و زیستگاه‌های طبیعی را نشانه رفته و مورد تهدید قرار داده است. اما هر زمان که معرفت مبتنی بر مدیریت بر سامانه حکومتی و چرخه تصمیم‌سازی این ملک دست بالا را داشته، خشکسالی نیز کمترین تنش را بر پایداری حیات ایرانیان و دیگر زیست‌مندان این سرزمین وارد آورده است.

 

بنابراین اگر امروز از خشکسالی به‌عنوان یک بلای طبیعی و بحرانی خانمان‌برانداز یاد می‌شود، بیشتر از آنکه مقصر چنین وضعیتی را در آسمان‌ها جسته و چشم به رحمت خالقش بدوزیم، باید این پرسش را از خود باز تکرار کنیم که چرا حضور، استمرار و غلبه‌ خشکسالی در هیچ‌یک از ممالک 200‌گانه کره‌‌زمین، به‌عنوان شاخصی برای تعیین فقیر یا غنی‌بودن کشورها به شمار نمی‌رود؟ به زبانی ساده‌تر، هستند کشورهای بسیار ثروتمندی که همواره با رخداد خشکسالی در سامانه اقلیمی خود روبه‌رو بوده‌اند و هستند کشورهای فقیری که اصولاً از تلاطم اقلیمی چندانی برخوردار نبوده و هرگز دچار خشکسالی‌های پرشمار و خسارت‌بار نشده‌اند.

 

                    

امید غلامی بازدید : 98 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین:

رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور گفت: طی بازه زمانی 43 سال اخیر، 6 سال خیلی خشک در کشور رخ داده که 30 درصد آن در دو سال اخیر بوده است.

به گزارش مهر, عباس رنجبر افزود: در 9 ماهه سال زراعی 5 درصد از مساحت کشور خشکسالی بسیار شدید، 10.8 درصد خشکسالی شدید،22.6 درصد خشکسالی متوسط داشته اند.

74 درصد از مناطق مختلف کشور تحت تاثیر پدیده خشکسالی

به گفته وی، در 9 ماهه سال زراعی حدود 74 درصد از مناطق مختلف کشور تحت تاثیر پدیده خشکسالی قرار گرفت این در حالی است که طبق اظهارات رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور 27.2 درصد از مساحت کشور با خشکسالی ملایم و 8.6 درصد نیز خشکسالی خیلی ضعیف داشته‌اند.

 

                                   

امید غلامی بازدید : 49 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

 مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: خشکسالی شدید امسال زیستگاه‌های طبیعی و حیات وحش را در این استان در معرض خطر جدی قرار داده است

به گزارش ایرنا، امیر انصاری گفت: کاهش بارش موجب شده تا پوشش گیاهی در مناطق زیستگاهی و مراتع کاهش محسوسی داشته باشد و بسیاری از منابع موجود در مناطق تحت پوشش نیز خشک و یا کم آب شده است.

 

وی اضافه کرد: از دو ماه پیش آبرسانی با تانکر به زیستگاه‌های حیات وحش در استان آغاز شده اما به دلیل کمبود خودروهای آبرسان امکان ارائه خدمات در تمامی مناطق به صورت همزمان وجود ندارد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: محیط زیست این استان حداقل به دو تانکر آبرسان دیگر برای زیستگاه‌ها نیاز دارد که تامین هر دستگاه نیازمند دو میلیارد ریال اعتبار است.

 

                                       

امید غلامی بازدید : 52 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

استان بوشهر با مساحت بیش از 27هزار و 600کیلومترمربع در حاشیه خلیج‌فارس قرار گرفته است.

این استان به‌طور کامل در نواحی فوق حاره یا کمربند پرفشار جنب حاره قرار گرفته است که مهم‌ترین ویژگی سیاره‌ای آن همانا کمبود بارش در این ناحیه است. این ویژگی سبب شده تا استان بوشهر در کمربند مناطق خشک و نیمه خشک قرار گیرد. میزان متوسط بارندگی استان در یک دوره 30ساله 250میلی‌متر بوده است که در هر سال این میزان تغییر می‌کند. به گزارش ایرنا منابع آب‌های زیرزمینی استان بوشهر شامل منابع آبی آبرفتی و آهکی است.

                          

امید غلامی بازدید : 47 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

در استان قم میزان بارش باران در سال زراعی جاری حدود 25 درصد کاهش داشته است.

 قم با خشکسالی هیدرولوژیکی که بدترین نوع خشکسالی به‌حساب می‌آید، دست‌وپنجه نرم می‌کند. خشکسالی به‌حدی رسیده که برخی از باغداران برای تأمین آب باغات خود با خرید یخ و قرار دادن آن در پای درختان، باغات خود را آبیاری کردند. 90درصد از چشمه و قنات‌های استان با افت شدید آب مواجه هستند. خشکسالی موجب از بین رفتن پوشش گیاهی شده که این امر خود خطر ایجاد حریق در مراتع و گسترش برخی از آفات و بیماری‌ها را افزایش داده است. به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان قم یکی از عواملی که موجب تشدید خشکسالی و زیان کشاورزان شده‌، قطع حقابه‌های رودخانه‌های قمرود و قره‌چای برای این استان است.

 

                         

امید غلامی بازدید : 38 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

کارشناسان، عصر حاضر را عصر بحران آب و چالش آینده دنیا را کمبود آب اعلام می‌کنند.

 سالانه حدود 70هزار کیلومتر مکعب آب شیرین از طریق نزولات جوی بر کره زمین می‌بارد که حدود 30هزار کیلومتر مکعب آن تبخیر می‌شود و تنها 40 هزار کیلومتر مکعب آب شیرین می‌ماند و 7میلیارد انسان تشنه.

 

براساس آمار و ارقام موجود میانگین سالانه حجم بارندگی ایران حدود 400میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود که از این مقدار، 310میلیارد متر مکعب در مناطق کوهستانی با مساحتی حدود 870 هزار کیلومتر مربع و 90میلیارد متر مکعب دیگر در مناطق دشتی به وسعت 778 کیلومتر مربع می‌بارد. از این میزان بارش حدود 294میلیارد مترمکعب به‌صورت تبخیر و تعرق از دسترس خارج می‌شود و از 116 میلیارد متر مکعب باقیمانده حدود 93میلیارد متر مکعب از طریق منابع سطحی و زیرزمینی بهره‌برداری ‌ و بقیه صرف تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود. از این مقدار حدود 86 میلیارد مترمکعب برای مصارف کشاورزی و نزدیک به 7میلیارد مترمکعب به مصارف شرب و صنعت اختصاص می‌یابد.

 

                              

امید غلامی بازدید : 78 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

گویی همین دیروز بود که معلم کلاس اول الفبای زندگی را به ما می‌آموخت و ما با شوری وصف‌ناشدنی «آب» را بخش می‌کردیم و خوشحال بودیم که به دنیایی جدید پا نهاده‌ایم اما آن زمان که صدای «آ» از کلمه آب را می‌کشیدیم هیچ نمی‌دانستیم که این «آ» بخشی از آه و حسرتی است که در آینده‌ای نه چندان دور انتظارمان را می‌کشد و معلم هم هیچ وقت ما را آگاه نکرد که آب را قیمت و ارزشی است که اگر ندانیم به« آه» مبتلا می‌شویم.

 شاید او بی‌تقصیر بود و در آن زمان ضرورت حفظ و نگهداری آب چندان احساس نمی‌شد. حتی زمانی که سپهری، شاعر آب و آینه، می‌سرود «آب را گل نکنید شاید این آب روان می‌رود پای سپیداری چند تا فرو شوید اندوه دلی» معنای اندوه دل را درک نکردیم اما امروز داستان آب به قول فردوسی «یکی داستان است

پرآب چشم» خشکسالی، گرمای بیش از اندازه هوا، کاهش سطح منابع آب، خشک شدن قنات‌ها و چشمه‌ها، از رونق‌افتادن کشاورزی و... همه داستان‌هایی است پر آب چشم که از آه و حسرت آب می‌آید؛ حسرتی که شاید ما را بر این دارد که به ملی شدن آب همچون نفت بیندیشیم... .

 

                              

امید غلامی بازدید : 43 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

حدود شش، هفت سال پیش بود که پس از چندین سال خشکسالی شدید، دریچه سد میناب هرمزگان با آبگیری مناسب روی کشاورزان باز شد و خشنودی مردم استان را به‌همراه آورد

 اما حالا پس از سال‌ها دوباره انگار خشکسالی دامن استان هرمزگان را گرفته و مردم چند شهرستان‌ را در گرمای داغ تابستان جنوب با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده تا جایی که برخی از مسئولان امسال را بحرانی‌ترین سال خشکسالی هرمزگان اعلام می‌کنند. شاید باورش سخت باشد که در سال زراعی جاری متوسط بارندگی استان هرمزگان حدود سه میلی‌متر بوده است. با آنکه مدیران آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان در اوایل امسال از ذخیره‌ آبی سدهای استقلال میناب، جگین و نیان به‌ترتیب با حجم حدود 98میلیون، 230میلیون و 42میلیون مترمکعب خبر داده بودند ولی حالا حجم زیادی از آب آنها تبخیر شده و ذخیره آبی‌شان به‌شدت کاهش یافته است. هم‌اکنون در برخی از مناطق استان‌هرمزگان آبرسانی به روستائیان توسط تانکر صورت می‌گیرد.

                     

امید غلامی بازدید : 46 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > زیست‌بوم - همشهری آنلاین:

مدیرکل منابع طبیعی کرمان از بارش باران پس از 13 سال در کویر لوت خبر داد.

محمدعلی اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بارش باران در کویر لوت آن هم پس از 13 سال و بدون هیچ خسارتی ، زمین تشنه کویر را سیر آب و موجب خوشحالی کشاورزان منطقه شد.

به گفته وی، این بارندگی پس از یک دوره خشکسالی تقریباً طولانی مدت آب مورد نیاز درختان دست کاشت منابع طبیعی منطقه را بیمه کرده است.

اسدی میزان این بارندگی را بین 20 تا 30 میلی متر عنوان کرد و افزود: بارش باران در منطقه بم، ریگان، فهرج ، نرماشیر و درحاشیه کویر لوت علاوه بر سیراب کردن درختان کهور و گز سبب شد کشاورزان موتور پمپ‌های آبیاری خود را خاموش کرده و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

مدیرکل منابع طبیعی کرمان با بیان اینکه مساحت جنگل های دست کاشت در منطقه ریگان و شهرستان های اطراف 6 هزار هکتار است اظهار داشت: این جنگلها که از دهه 60 به عنوان بادشکن ایجاد شده اند امنیت ویژه ای را برای تاسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی مردم ایجاد کرده است.

 

                                 

امید غلامی بازدید : 47 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > فجایع - همشهری آنلاین:

کشاورزان در مناطق خشک به زودی خواهند توانست با آب پودری، درمانی برای خشکسالی‌هایی که محصولشان را از بین می‌برد، داشته باشند

به گزارش ایسنا، این پودر که "باران جامد" نامیده می‌شود مانند شکر است و از یک ماده جاذب موسوم به پلی‌آکریلات پتاسیم با قابلیت جذب مایعات تا 500 برابر اندازه خود ساخته شده است.

آب جذب شده توسط این پلیمر می‌تواند تا یک سال بدون تبخیر باقی مانده و تنها توسط ریشه گیاهانی که این پودر در خاک آنها ترکیب شده، استخراج خواهد شد.

باران جامد توسط سرگیو مسیح ریکو ولاسکو، مهندس شیمی مکزیکی ساخته شده است.

وی ابتدا قصد شناسایی ماده جاذبی را داشت که در پوشک‌ها برای جذب مایع بیشتر در یک فضای کوچک قابل استفاده باشد.

ولاسکو بعدها دریافت این پلیمر مبتنی بر پتاسیم می‌تواند برای مشکلات خشک‌سالی مکزیک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

                     

 

امید غلامی بازدید : 77 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > فجایع -

«شرایط کاملی برای شعله‌ور‌شدن دوباره آتش در تگزاس و ایالت‌های همجوار که مبتلا به خشکسالی‌های ممتد هستند مهیا شده است.» این هشداری است که اخیرا در رویترز منتشر شده است.

پاتریس اسلاتری، یکی از سخنگویان سرویس خبری آب و هوا گفت: دمای شدید هوا، وجود علوفه‌های خشک، بادهای ناخواسته و خشکی هوا باعث شده که آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در تگزاس، کانزاس، کلرادو، اوکلاهاما و نیومکزیکو اتفاق بیفتد. طبق گفته مقامات جنگلی تگزاس، بیش از سه چهارم از این ایالت تحت شدیدترین خشکسالی‌ها قرار گرفته است. وجود هوای خشک و داغ و وزش بادهای شدید جرقه‌هایی است که می‌توانند علفزار‌ها را مشتعل کنند.

جین ایستام، سخنگوی جنگلداری تگزاس گفت: بهترین شرایط آب و هوایی برای آتش‌سوزی فراهم شده است. در این فصل از سال معمولا آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در دشت‌های مسطح جنوبی اتفاق می‌افتند اما شرایط وخیم خشکسالی مزید بر علت شده است. در حال حاضر تگزاس بدترین شرایط را دارد. جان‌نیلسن، کارشناس آب و هوا در این باره گفت: بین ماه‌های اکتبر و فوریه ایالت تگزاس پنجمین دوره خشک را تجربه کرده است و انتظار می‌رود که در ماه مارس نیز همان شرایط تکرار شود. او گفت: با توجه به الگوهای آب و هوایی، به‌نظر نمی‌رسد که این شرایط پایانی داشته باشد. آب و هوای مرطوب سال گذشته باعث رویش گیاهان بسیاری در این ایالت شده و شرایط سرد و خشک امسال سبب شده که این علوفه‌ها به عامل مناسبی برای آتش سوزی‌های مهیب تبدیل شوند.

 

                            

امید غلامی بازدید : 42 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > فجایع - همشهری آنلاین:

شرایط فعلی استان اصفهان طوری است که پس از استان‌های یزد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سمنان و قم رتبه هفتم را از نظر شدت خشکسالی به خود اختصاص داده است.

 رئیس پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: مقایسه وضعیت سال آبی جاری (مهر تا تیر‌ماه 1390) با دوره مشابه آن در سال آبی گذشته (89-88) نشان از شرایط بسیار نگران کننده در مورد وضعیت حال و آینده استان اصفهان دارد.

 مرتضی خدا قلی گفت: طبق مطالعات انجام گرفته در این مرکز با پایان یافتن تیرماه (دهمین ماه از ابتدای سال آبی 90-89)، خشکسالی همچنان بر کل استان اصفهان حاکم بوده و حتی نسبت به ماه گذشته شرایط وخیم‌تری بر استان حاکم شده است.

 وی ادامه داد: شرایط فعلی استان اصفهان طوری است که پس از استان‌های یزد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سمنان و قم رتبه هفتم را از نظر شدت خشکسالی به خود اختصاص داده و این در شرایطی است که استان اصفهان با اختلافی اندک از استان‌های سمنان و قم در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

 به گفته خداقلی اصفهان در ماه گذشته رتبه 13 را در میان استان‌های کشور از نظر خشکسالی به خود اختصاص داد.

                                    

امید غلامی بازدید : 49 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > آب - محمدعلی توحید:

این روزها در حالی که مردم تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ با یکی از مشکلات کمبود بارندگی یعنی آلودگی مفرط هوا مواجه هستند، بسیاری از مردم در روستاها و مناطق مختلف کشور و همچنین مسئولان، دغدغه خشکسالی و کمبود آب برای کشاورزی را دارند؛ معضلی که برخلاف آلودگی هوا اثرات اقتصادی و اجتماعی بلندمدتی دارد.

  در همین حال اخبار خوبی نیز درباره ماه‌های باقیمانده از سال آبی به گوش نمی‌رسد و به‌نظر می‌رسد کشور امسال نیز باید با پدیده خشکسالی کنار بیاید.

به اعتقاد رسول زرگر، مشاور فعلی وزیر نیرو و ازمسئولان باسابقه کشور در حوزه آب که سال‌ها عهده‌دار مدیریت آب کشور بوده، پدیده خشکسالی و معضلات ناشی از آن به پدیده‌ای دائمی در کشور تبدیل شده است.

شرایط در کشور از نظر منابع آبی نا‌مناسب و حتی در برخی مناطق بحرانی است؛ این شرایط ناشی از چه عواملی است؟

براساس پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی قرار بود که بارش در پاییز امسال کمتر از نرمال سال آبی باشد. هر سال به‌طور متوسط باید 25درصد بارندگی سال آبی در پاییز رخ‌دهد.

امید غلامی بازدید : 68 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > آب -

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست احداث سدهای آبی غیراستاندارد، برداشت بی‌رویه از منابع سفره‌های آبی زیرزمینی و کاهش بارندگی را از عوامل مهم بروز خشکسالی فعلی در کشور عنوان کرد.

معصومه ابتكار روز گذشته در حاشيه آيين تجديد ميثاق با امام راحل (ره) به ايرنا گفت: متأسفانه در بحث مديريت كلان آب به‌خصوص احداث سدهاي آبي در مناطق مختلف كشور ملاحظات و ارزيابي زيست‌محيطي لازم انجام نشده است. به گفته ابتكار، احداث سدهاي بيش از نياز به‌دليل نوع سازه‌هايي كه در ساخت آنها استفاده شده مانع جاري‌شدن آب درطبيعت شده و از حقابه رودخانه‌ها و ورود آب به سفره‌هاي زير زميني در مناطق مختلف كشور جلوگيري كرده است. برداشت بي‌رويه از منابع آبي و سفره‌هاي زيرزميني در دهه اخير و عدم‌نظارت شايسته در اين خصوص، باعث خشك‌شدن رودخانه‌ها و تالاب‌هاي كشور و نيز بروز خشكسالي شده است.

 وي با تأكيد بر لزوم بازنگري جدي در سياست‌هاي كلان بخش كشاورزي گفت: بخش كشاورزي در كشور نيازمند يك انقلاب و تحول اساسي در زمينه شيوه‌ها و روش‌هاي مصرف بهينه آب و همچنين توجه به الگوي صحيح كشت است در غيراين صورت مشكل كم آبي كشور و خشكسالي حادتر مي‌شود. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در بخشي از سخنان خود با اشاره به آتش‌سوزي در جنگل‌هاي گلستان به مردم توصيه كرد به‌منظور مقابله با آسيب‌رساني به طبيعت از روشن‌كردن آتش در جنگل‌ها و پارك‌ها به‌خصوص مناطق جنگلي خشك خودداري كنند.

                     

امید غلامی بازدید : 38 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین:

می‌گویند اهریمن، بلای خشکسالی بر ایران فرونشاند و جمشید بعد از جنگ او را شکست داد و خشکسالی تمام شد.در گذشته در کتاب‌های جغرافیا نوشته شده بود که ایران کشوری است نیمه بیابانی و نیمه خشک که آب‌وهوای معتدل دارد.

در گذشته در کتاب‌های جغرافیا نوشته شده بود که ایران کشوری است نیمه بیابانی و نیمه خشک که آب‌وهوای معتدل دارد.

به نظر می‌رسد علاوه بر مردم عادی، مدیران هم، چنان با این نوشته قدیمی کتاب‌های درسی دلخوش بوده‌اند که ورود آرام و بی‌سروصدای کشور به فاز بیابانی و تغییر اقلیم از نیمه‌خشک به خشک را ندیدند. با این حال واقعیت این است که ما امروز در وسط کمربند بیابان‌زایی قرار داریم و دیگر دچار خشکسالی نیستيم و نباید به انتظار تَر سالی بنشینیم.

وقتش رسیده بپذیریم ایران کشوری است با اقلیم خشک و منابع محدود آب و یاد بگیریم چطور به بهترین نحوه با همین منابع محدود روزگارمان را سر کنیم.

آب امروز موضوعی است مهم و در آینده نه چندان دور چنان اهمیتی استراتژیک خواهد یافت که جنگ‌ها بر سر آن رخ خواهد داد. بنابراین باید هرچه زودتر دور سیاست‌های گذشته و انکار اصل ماجرا خط بکشیم و آماده برخورد با امواج بی‌آبی باشیم که هر روز بلندتر خواهند شد.

 

                            

امید غلامی بازدید : 47 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین:

‌معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است: اگر سوء برداشت از منابع آبی اطراف سراب نیلوفر کرمانشاه ‌ادامه داشته باشد، باز هم خطر خشک شدن این سراب را تهدید می‌کند.

به گزارش ايسنا، مهندس کاظم علیزاده با اشاره به این که سراب نیلوفر کرمانشاه در سال 1388 به دلیل کم‌آبی بطور کامل خشک شد، اظهار کرد: اگر چه در چند سال اخیر وضعیت سراب نیلوفر بهتر شده، اما اگر سوء مصرف آب همچنان ادامه داشته باشد، خشکسالی این سراب را تهدید می‌کند و بحران کم‌آبی این منطقه هنوز ادامه دارد.

وی برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی اطراف سراب نیلوفر را دلیل اصلی مشکل کم‌آبی آن دانست و تاکید کرد: وجود چاه‌های غیرمجاز و مجازی که برداشت بی‌رویه از آنها صورت می‌گیرد باعث این کم آبی شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه کشت محصولات پرمصرف از نظر آب مانند ذرت را نیز دلیل سوء مصرف آب در محدوده سراب نیلوفر عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه کشت ذرت امسال هم انجام شده است.

                     

امید غلامی بازدید : 48 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > فجایع - روز گذشته سالن همایش‌های وزارت نیرو شاهد بحث‌هایی متفاوت بود. دغدغه‌هایی که تا پیش از این از همه سازمان‌ها و نهادهای کشور شنیده می‌شد، مگر وزارت نیرو.

«نخستين همايش تغيير اقليم؛ راهي به سوي آينده» ديروز در سالن همايش وزارت نيرو و با حضور 2معاون وزير نيرو برگزار شد.اين همايش با حضور مسئولان مختلف برگزار شد. رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، نماينده مقيم سازمان ملل در ايران، معاون انساني سازمان محيط‌زيست كشور، مديركل محيط‌زيست استان تهران و بسياري از مسئولان و صاحب‌نظران حوزه محيط‌زيست روز گذشته گردهم آمدند تا چاره‌اي بينديشند براي مشكلات ناشي از تغيير الگوي آب و هوايي.

معاون وزير نيرو در اين همايش با اشاره به تغيير اقليم در كشور گفت: مشكلات زيست‌محيطي از سال 1950در جهان آشكار شده است تاكنون با افزايش گاز‌هاي گلخانه‌اي و بروز خشكسالي‌هاي بزرگ و طوفان‌هاي شديد در چرخه زيست‌محيطي جهان اختلال ايجاد كرده است. عليرضا دائمي اما در اين همايش گفت كه وزارت نيرو نيز تلاش مي‌كند تا با كاهش انتشار گاز‌هاي گلخانه‌اي با بازنگري در سوخت نيروگاهي گامي جدي در اين ر             استا بردارد.

امید غلامی بازدید : 49 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > شهری - عباس ثابتی‌راد:

اقلیم کشور به چرخه خشکسالی بازگشته است. درست در همین نخستین سال، تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور، در این روزها دچار کم‌آبی شده‌اند.

 قطع آب و برق در هفته گذشته در تهران و چند شهر کشور هشداری است بر دهه خشکسالی پیش رو. افزایش جمعیت در مناطق شهری و همچنین افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در شهرهای در حال توسعه به نوعی باعث توقف‌ناپذیر شدن روند تغییر اقلیم شده است. واقعیت این است که تهران مانند بسیاری دیگر از شهرهای کوچک و بزرگ از اقلیم معمول خود فاصله گرفته و به سرعت در حال گرم‌تر شدن است. کاهش بارش‌های سالانه و پیشروی بیابان در کشور هشداری است جدی به جمعیت شهرنشین ایران. اقلیم‌شناسان 3عامل از 5عامل دگردیسی زمین را عوامل انسانی می‌دانند. غلظت گازهای گلخانه‌ای، میزان ازن در اتمسفر زمین و ذرات معلق در جو ازجمله عوامل انسانی هستند که در تغییر آب و هوایی تأثیری بی‌چون و چرا دارند. از طرفی دو عامل طبیعی افشانه‌ها در استراتوسفر و فعالیت‌های خورشیدی نیز بر این روند تأثیر می‌گذارند. شوند. بررسی تغییراتی که از 1951 تا سال2005 در ایستگاه‌های هواشناسی کشور ثبت شده، گویای آن است که ایران و شهرهای بزرگ کشور در حال تغییر الگوی آب و هوایی هستند؛ تغییری که به‌تدریج ما را در مرزهای نابودی قرار می‌دهند.

                                  

امید غلامی بازدید : 48 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > فجایع - همشهری آنلاین:

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: افزایش حملات حیوانات وحشی به انسان از تبعات زیست محیطی تداوم پدیده خشکسالی در این استان و کشور است.

به گزارش ايرنا، "حمیدرضا صالح" روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خراسان رضوی افزود: طی سال‌های اخیر موارد متعددی از حملات گرگ، شغال و روباه به انسان‌ها به ویژه در حاشیه روستاهای این استان گزارش شده که بیش‌تر آن حیوانات مبتلا به هاری بوده‌اند.

 

رئیس کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خراسان رضوی ادامه داد: در حالی به خاطر شکایت‌های متعددی در مورد حمله حیوانات وحشی به مردم در حوزه‌های زیر پوشش ثبت شده که حیوانات وحشی به‌طور طبیعی تمایلی برای نزدیک شدن به جوامع انسانی ندارند.

                              

امید غلامی بازدید : 46 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (0)

 

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین:

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: هم‌اکنون بحران خشکسالی در استان به‌ویژه بخش شرب با کمبود ۸۷۵ لیتر در ثانیه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدهادی رحمتی افزود: نگاهی گذرا به آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی و ریزش برف در سال آبی اول مهرماه پارسال، تا 31 شهریورماه امسال، در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و گلستان به‌ویژه در شهرهای گرگان و گنبدکاووس در سال آینده با کمبود آب آشامیدنی مواجه است.

به گفته‌ی وی، کمبود بارش‌ها و کاهش روانآب‌ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها،عدم انطباق طرح‌های توسعه‌ای با مدیریت آب و اتکا نکردن به طرح‌های آمایش سرزمین، چالش‌های مدیریت آب را جدی کرده است.

 

                            

امید غلامی بازدید : 53 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (0)

 

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین:

استاد ایرانی دانشگاه تکنولوژی نیویورک گفت: خشکسالی دلیل کمبود آب زاینده‌رود نیست بلکه علت اصلی این مشکل برداشت‌های بی‌رویه و استفاده نابجا از این ماده حیاتی است.

به گزارش ایرنا، "حمید نوروزی" روز شنبه در نشست بین‌المللی پایداری زاینده‌رود، در سخنانی افزود: پایداری زاینده‌رود نیازمند بررسی‌های عمیق و ژرف است و برای تحقق این هدف، باید از تمام قابلیت‌های موجود استفاده شود.

                              

امید غلامی بازدید : 36 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (0)

محیط زیست > فجایع - همشهری آنلاین:

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید خشکسالی را به رسمیت بشناسیم و آن را از لیست ستادهای بحران و حوادث غیرمترقبه خارج کنیم.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در نخستین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب که با عنوان بهره‌وری و حکمرانی پایدار منابع آب در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد، افزود: پیش‌بینی مراکز علمی جهانی حاکی از ادامه خشکسالی و کم‌آبی در مناطق مختلف جهان به ویژه خاورمیانه است.

 

وی با بیان این که پدیده خشکسالی را باید به عنوان یک واقعیت در تمامی برنامه‌های کلان و راهبردی کشور مد نظر قرار دهیم، اظهار کرد این وضعیت برای کشورهایی که به فکر حکمرانی خوب و نقش اساسی در آینده توسعه و محیط زیست کشور خود هستند، یک هشدار بزرگ است.

                           

                                                              

امید غلامی بازدید : 52 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)

                                                                                                                                     

 

 

                                                                

 

 

   محیط زیست > حیوانات                                                                                           

 معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از کاهش زاد و ولد گورخر ایرانی و نیز کل و بز بر اثر خشکسالی در این استان خبر داد.

به گزارش ايرنا، "بهرام علی زارعی" گفت: خشکسالی بیشترین خسارت را به حیات وحش و زیستگاه‌ها وارد کرده است و کاهش گونه‌های جانوری نظیر قوچ و میش، کل و بز و به‌ويژه گونه در معرض انقراض گورخر ایرانی از خسارت‌های عمده در این استان است.

 

وی حجم خسارات وارده به زیستگاه‌ها و منابع طبیعی این استان را بالغ بر 85 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: برای مقابله با خشکسالی، تامین منابع آبی، علوفه و جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها، اولویت اول در مناطق زیست محیطی این استان است.

امید غلامی بازدید : 52 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)

 

 

 

کوچ اجباری فلامینگوها                            

                                                         

محیط زیست > فجایع - سعید ارکان زاده یزدی:

بسیاری از مسافرانی که از جاده بندرعباس به شیراز می‌آمدند، تا همین چند سال پیش کنار دریاچه مهارلو می‌ایستادند و با پتو یا ملحفه‌ای گوشه‌ای از زمین را فرش می‌کردند و به فلامینگوهای کنار دریاچه خیره می‌شدند.

 ده‌ها هزار فلامینگو روی دریاچه، منظره‌ای دیدنی برای گردشگران درست می‌کردند. اهالی روستای مهارلو نیز میوه‌های گوناگون باغ‌های روستا را در سبدهای رنگ به رنگ می‌ریختند و به گردشگران می‌فروختند. هنوز خشکسالی نیامده بود و دریاچه موجب برکت روستا بود. اما به‌تدریج که باران کم شد، روزگار خوشی هم به پایان رسید. کمبود باران و آب‌ رودخانه‌های منتهی به دریاچه، مهارلو را از کناره‌ها خشک کرد و حجم آب دریاچه کم و کمتر شد تا این‌که در شهریور سال پیش، به 10 درصد دوران رونق خود رسید. سال پیش که از شدت خشکسالی کاسته شد، اهالی روستای مهارلو شاد شدند که دریاچه به زندگی باز گشته است. آنها امیدوار به آینده نگاه می‌کردند، اما اتفاقی دیگر، دوباره نگرانی را به اهالی روستا باز گرداند. این بار، فاضلاب شیراز به مهارلو هدایت شده بود. ورود فاضلاب، هر روز آلودگی‌های زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد، به‌طوری که شاید تا چند وقت دیگر نه فلامینگویی باقی بماند، نه میوه‌ای روی درختان مهارلو و نه گردشگری.

امید غلامی بازدید : 47 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)

خشک‌سالی به نبود یا اندک بودن باران در یک دورهٔ طولانی گفته می‌شود که باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجهٔ آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدّت جریان آب (برای نیروگاه‌های برق‌آبی)، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب می‌شود. این اتّفاق زمانی رخ می‌دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حدّ معمول در مدّت معیّن بیشتر شود. خشک‌سالی جدّی‌ترین معضل فیزیکی برای کشاورزی در همهٔ جای دنیا است. برای مقابله با این پدیده بارور کردن ابرها روشی مؤثر ولی کوتاه‌مدت است.

به طور پایه‌ای چهار نوع خشک‌سالی وجود دارد:

  • خشک‌سالی همیشگی، مخصوص مناطق بسیار خشک، در این مناطق بدون روش‌های مناسب آبیاری کشاورزی غیر ممکن است.
  • خشک‌سالی‌های مقطعی، برای مناطقی که فصل‌های خشک و فصل‌های بارانی دارند. کشاورزی در دوران بارانی تنها راه ممکن است.
  • خشک‌سالی ناگهانی، برای مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب. این خشک‌سالی غیرمتناوب است و مناطق کوچکی را همیشه در بر می‌گیرد.
  • خشک‌سالی مخفی، در تابستان زمانی که آب زیادی به دلیل گرمای هوا تبخیر می‌شود و به همین میزان بارندگی وجود ندارد. این خشک‌سالی، گیاهان دیمی را از بین می‌برد.

هم‌اکنون خشک‌سالی حدود ۲۵٪ از مردم جهان را تهدید می‌کند. در سال ۲۰۰۵ از هر ۴ نفر در جهان ۱ نفر در خشک‌سالی زندگی می‌کرد.[۱]

                                     
امید غلامی بازدید : 47 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تا پایان هفته گذشته، حجم بارش‌های استان‌های البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی، هرمزگان و همدان درمقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

بر این اساس بیشترین کاهش بارش‌ها درمقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با 92 درصد به استان سیستان و بلوچستان و کمترین کاهش بارش‌ها با پنج درصد به استان البرز اختصاص داشته است.
از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش‌های استان‌های البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان و سیستان و بلوچستان به‌ترتیب 92، 86، 47،208 ، 13، 83، 109 و 16 میلی‌متر ثبت شده که درمقایسه با حجم بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب پنج، 18، 50، پنج، 13، 29، 15 و شش درصد کاهش یافته است.
همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم بارش‌های استان‌های فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان و کرمانشاه به ترتیب 55، 106، 28، 180، 14 و 155میلی‌متر ثبت شده که درمقایسه با حجم بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب 19،30، 42، شش، 22 و 27 درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، از ابتدای مهر ماه سال جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی، هرمزگان و همدان به ترتیب 164، 120، 7، هفت و 110 میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب دو، 18، 33، 79 و 31 درصد کاهش یافته است.
در این میان کاهش بارش در استان‌های تهران، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشهودتر از بقیه استان‌ها بوده است، به‌طوریکه این استان‌ها با کاهش بارندگی افزون بر 50 درصد نسبت به سال گذشته، در مقایسه با بارندگی درازمدت هم به ترتیب37، 73 و 88 درصد کاهش بارندگی داشته است.

امید غلامی بازدید : 73 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)

 

کارشناسان محيط‌زيست از آغاز خشكسالي در ايران و وقوع خشكسالي شديد در آينده نزديك اظهار نگراني مي‌كنند.

آنچه مسلم است بايد از توان و تدبير مسئولان مملكتي قطع اميد كرد چراكه امامزاده آنها نه كور مي‌كند، نه شفا مي‌دهد! و در نهايت باز بايد به اتكاي همت و تلاش جمعي اثرات سوء اين معضل را هم تا حد امكان خنثي كرد. گرچه برخي از مسئولان در تلاش هستند كه اين پديده ناميمون را در قالب يك بحران دور از انتظار تعريف كنند، اما واقع امر اين است كه طي بيش از يك دهه فعالان محيط‌زيست مدام امكان و احتمال وقوع پديده خشكسالي و خطر كاهش ميزان بارندگي‌ها را گوشزد كرده و هشدار داده بودند. اما مسئولان ما همواره با توجيه‌هاي خاص خود مانع از شنيده شدن اين هشدار‌ها شدند و هر مسئول درصدد تحويل ميز رياست خود با تمام مشكلات و معضلات حوزه تحت مديريتش به رئيس و مدير بعدي بود و به اين صورت مسئله ادامه داشت تا به امروز!

 

  

امید غلامی بازدید : 72 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)
 
جزئیات 10 دوره خشکسالی در ایران

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در معاونت
علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تحليلهاي هواشناسي انجام شده از سال
1347 تا 1383 در ایران گفت: در این دوران كشور با ده دوره خشكسالي مواجه بوده
است:

خشكسالي 63-1347 (سه مرحله و كاهش بارندگي 26%)

خشكسالي 72-1363 ( سه مرحله و كاهش بارندگي 44%)

خشكسالي 76—1372 (دو مرحله و كاهش بارندگي 5/17%)

خشكسالي 80-1377 ( 34% كاهش بارندگي نسبت به ميانگين سي ساله )

خشكسالي 83-1380 ( ادامه خشكسالي در بعضي مناطق كشور نظير مناطق جنوب و جنوب شرقي و تا حدودي جنوب غرب كشور)

 

 

درباره ما
Profile Pic
به نام خدا « و نزلنا من السماء ماء مباركا فانبتنا به جنات و حب الحصيد» (ق- 9) « و از آسمان آبي پر بركت نازل كرديم و بوسيله آن باغها و دانه هايي را كه درو مي كنند رويانديم.» ***************************** این وبلاگ به مناسبت شرکت در مسابقه وبلاگ نویسی پرسش مهر 15 طراحی شده است در این وبلاگ تمامی تلاشم مبنی بر این بوده است که شاید مطالب بیان شده گوشه ای از مشکل کم آبی کشورمان را به بازدید کنندگان گوشزد کند و یا شاید بانی تلاش هم میهنانمان برای حل شدن مشکل کم آبی یاشد . « باشد که همه ی ما به مانند باران باشیم وفقط بباریم ونپرسیم پیاله خالی از آن کیست ...... . ***************************** بیاییم این قول را از خودمان بگیریم : من ازامروزبه خاطر رضای خدا ، خودم ونسلهای بعد از خودم درمصرف بهینه وبه جا ی آب تلاش می کنم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 138
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 183
  • بازدید ماه : 612
  • بازدید سال : 4,273
  • بازدید کلی : 57,007
  • کدهای اختصاصی

    آب رحمت پروردگار

    آب رحمت پروردگار

    بازی لوله کشی آب

    بازی لوله کشی آب