loading...
آب مایه حیات
امید غلامی بازدید : 81 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)
 

اترک

  • اترک

رودخانه اترک با مساحت تقریبی ۳۳۸۹۰ کیلومتر مربع، از رودخانه های مرزی ایران در شمال شرق کشور محسوب می شود. سرچشمه اصلی این رودخانه ، ارتفاعات هزار مسجد در شمال قوچال است که پس از طی مسیرهایی چون: دشت های قوچان، شیروان، بجنورد، دشت های مانه، قوری میدان، مراوه تپه با شاخه سومبار در منطقه چات مرز ایران و ترکمنستان، پیوند خورده و سرانجام، در خلیج حسنقلی در کشور ترکمنستان به دریای خزر می ریزد.
رود اترک، از نظر مساحتی پنجمین رود بزرگ ایران به شمار می آید که براساس قرداد آخال بخشی از این رود در ناحیه چات، در سال ۱۸۸۱ میلادی، مرز رسمی ایران و اتحادیه شوروی در آن زمان شد و در سال ۱۹۲۶ میلادی به موجب قردادی مقرر شد حداقل ٪۵۰ این رود وارد خاک ترکمنستان شود. از مهم ترین شعبه های این رودخانه می توان به رودخانه های کال ایمانی، اینچه، گرماب، خرتوت، چندیر، آجی سو، قره یتیم، کال قره قچان، کلوقرب، نحیب، آق بند و ماسن اشاره کرد. 
آناغالس

 

پوشش گیاهی و درختی: آناغالس، اسپند، پوآ، پنجه نمازی، بوریا، جغجغه، خارشتر، گلایول، همیشه بهار وحشی، یولاف وحشی.

 

 

 

امید غلامی بازدید : 71 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

طالقان رود، رودخانه مهم شهر طالقان است که از کوه های کندوان و کهار بزرگ در شمال تهران سرچشمه گرفته و با جهت شرق بهطالقان-رود غرب، پس از عبور از حاشیه جنوبی شهر طالقان و ۱۱ کیلومتری غرب روستای شهرک به رودخانه های اندج و الموت می پیوندد و در نتیجه پیوستن این رودها به طالقان رود، رودخانه پرآب شاهرود به وجود می آید. 
بالاخره، رودخانه شاهرود با ادامه مسیر در دره شاهرود به رودخانه سفید رود در منجیل می ریزد. طول رودخانه طالقان، حدود ۱۸۰ کیلومتر است که از شاخه های مهمی چون: علی زان، خسبان و الموت رود از کوه های تخت سلیمان سرچشمه می گیرد.
پوشش گیاهی و درختی: آویشن، برنجاسف، بومادران، تره کوهی، ریواس، جوشیر، شنگ،صعلب، کاسنی، گون، گل های شقایق، درخت بادام کوهی، بید، چنار، زرشک، زالزالک، زیتون، سیب، گردو، گلابی، گیلاس. 
گونه جانوری: بز کوهی، خرس، خرگوش، روباه، سمور، شغال، کفتار، گراز، گرگ.
گونه پرندگان: زاغچه، دم جنبانک، شاهین، عقاب، قوش، کبک دری، کرکس.
آبزیان: ماهی زردپر، ماهی سفید رودخانه ای، ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی کپور.

 
امید غلامی بازدید : 44 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

رود کرج، با طول تقریبی ۷۵ کیلومتر، جزو رودخانه های پر آب دامنه جنوب البرز، در حد فاصل بیلقان تا دیزین قرار دارد. این رودخانه ازرودکرج ارتفاعات خرسنگ کوه، سرچشمه گرفته و پس از عبور از شیب تند دره ها و صخره ها، به دریاچه نمک در نزدیکی شهر قم می ریزد. مهم ترین سرشاخه های این رودخانه می توان: کندر، کندرآب، دره انگلج یا وینه، دره نوجان، رشک بهشت، شاه دزد، خور، سیجان، چاران، سرزیارت، گوراب،ارنگه، هفت چشمه، خوزنکلا، مورود، وصال دره، شلنک، سرک، لانیز، شهرستانک،گرماب، سرنساء، ولایترود- دیزین، پی کنار،سوتک و وارنگه رود، را می توان نام برد. همچنین چشمه های مهم تامین کننده آب این رودخانه عبارتند از: چشمه های سوتک، سفید سوتک، شیرکمر، سیکنو، کریم چال، وارنگه رود، نمرک، قل قل چشمه سرزیارت، شاهی خور، هفت چشمه، چشمه دره، قصرناصرالدین شاه، بیدار چشمه باغستان و پی کنار.
پوشش گیاهی: انواع پونه های خاردار، خارشتر ، اسپرس، استروکالوس (گون)، چوبک، یونجه، خاکشیر، اسپند، شنگ، ختمی، شیرین بیان، تلخه بیان، درمنه، قدومه، زنبق و شقایق.
آبزیان: قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان، ماهی خیاطه، سس ماهی یا لب پهن، ماهی سر مخروطی سیاه فلس، سیاه ماهی و ماهی سفید. 
علاوه بر امکان ماهیگیری در این رودخانه، محیط مناسبی برای انواع ورزش های آبی از جمله اسکی روی آب، قایقرانی و غواصی است.

امید غلامی بازدید : 51 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

زرينه-رود

 

زرینه رود یا چغاتو، از طولانی ترین رودهای آستان آذربایجان غربی، است که با طول ۲۳۰ کیلومتر در شمال غربی ایران واقع شده است. این رودخانه از کوه های چهل چشمه کردستان، حدفاصل سقز و بانه سرچشمه گرفته و از عبور عبور از شهرهای شاهین دژ و میاندوآب به دریاچه ارومیه می ریزد. از رودهایی که در مسیر جریان زرینه رود به آن می پیوندند می توان: رودخانه های خورخوره و ساروق در شهرستان تکاب، رودهای هولاسو، هاچه سو و محمودآباد و آجرلو چای در شهرستان شاهین دژ و رود لیلان چای در شهرستان میاندوآب نام برد. همچنین امکان قایقرانی به منظور تفریح بر روی این رودخانه وجود دارد.

زرینه رود در دوره حکومت مغولان، به نام پسر دوم چنگیز خان یعنی چغتای یعنی خروشان نام گذاری شده بود.

امید غلامی بازدید : 126 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)
 

باهو-کلات

رودخانه باهو کلات با طول تقریبی ۳۱۳ کیلومتر، از رودخانه های پرآب سیستان و بلوچستان به شمار می آید. این رودخانه، از کوه پیرآباد در جنوب شرقی ایرانشهر و شمال غربی رودخانه سرباز، سرچشمه گرفته و پس از  جذب آب های جاری منطقه کوهستانی جنوب بلوچستان، وارد نواحی سرباز، باهو کلات، پیشین و دشتیاری شده و در نهایت با ادامه مسیر به خلیج گواتر در دریای عمان می ریزد. 
رودخانه باهو کلات در مناطق مختلف دارای نام های گوناگونی است؛ این رودخانه از محل سرچشمه تا سرباز، «ریگاب»، از سرباز تا بخش راسک « سرباز»، از سرباز تا باهو کلات، « مزن کور یا رودخانه بزرگ» و از باهو کلات تا خلیج گواتر «باهو» نامیده می شود. از مهم ترین شاخه های رودخانه باهو کلات می توان به: رودهای کتجو، سرکور، نسکند، شیرکور، مچ کور، نلینت، سو رواشان، پشین و کستک اشاره کرد. همچنین، وجود تمساح ایرانی، یکی دیگر از ویژگی های مهم این رودخانه محسوب می شود.

 

خزرهره

پوشش گیاهی و درختی: درخت کنار، کلیر، گز، درخت سریش، درخت چش و گیاهانی چون نی، کهور، خزرهره، کرچک.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

امید غلامی بازدید : 61 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

سیروان محل تمرین و مسابقات قایقرانان استان است و حتی گاهی به میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی هم انتخاب می شود. با این حساب، اگر اهل قایقرانی باشید می توانید از موج های پرخروش این رودخانه به اندازه کافی لذت ببرید

 

سیروان بعد از به هم پیوستن آب‌های بخش‌های جنوب‌غربی، غرب و مركز استان مثل قشلاق، گاوه‌ رود و گردلان به وجود می آید و در مسیری طولانی به راه می‌افتد و با مسیر پیچ در پیچ خود، زمین های زیادی را سیرآب می کند. این رود سروآباد و منطقه باستانی اورامان را به دو بخش تقسیم می‌كند و تنها راه ارتباطی مهم بین این دو بخش پل دوآب در حدود 25 كیلومتری شمال غربی پاوه است. در كناره شمالی سیروان مقبره سلطان اسحاق در نزدیكی روستای شیرخان واقع شده است. سیروان بعد از طی مسیری طولانی با رودخانه لیلی تلاقی پیدا كرده و وارد كردستان عراق می‌شود و از آنجا با پیوستن به رودخانه دیاله، وارد رود بزرگ دجله شده و در نهایت به خلیج همیشه آبی فارس می ریزد.

 

                       طولانی ترین رودخانه کردستان

 

امید غلامی بازدید : 68 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

اورامان معروف ترین و توریستی ترین بخش کردستان است و اگر قرار باشد یک سفر کوتاه به این منطقه داشته باشید، باید بگوییم آنچه لذت سفر شما را کامل می کند، سر زدن به رودخانه سیروان است. رودخانه‌ای كه در جنوب غربی كردستان جریان دارد و طولانی‌ترین رودخانه این استان به حساب می آید.

              طولانی ترین رودخانه کردستان

امید غلامی بازدید : 59 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

آشنایی با رود کارون - خوزستان

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:

رود کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران است.

این رود با طول ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودی ا‌ست که تنها در داخل ایران قرار دارد و در عین حال تنها رودخانه ایرانی است که به آبهای بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان ارتباط دارد.

 

                

امید غلامی بازدید : 51 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

آشنایی با اروند رود - خوزستان

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:

اروندرود، رودخانه پهناوری است در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق.

اجزای متشکله رودخانه مرزی بین ایران و عراق (اروند رود)، عبارتند از: فرات، دجله و کارون.

 

رودخانه فرات از بلندیهای سرزمینی قفقاز (ارمنستان)، سرچشمه میگیرد. این رودخانه از پیوستن رودهایی که از فلات ایران و کشور کنونی ترکیه، سرچشمه میگیرند، تشکیل می‌شود.

کمابیش 60 درصد از آبرودخانهدجله از کوههای زاگروس (ایران) سرچشمه میگیرد با توجه به آبدهی دجله و فرات، حدود 40 درصد از آب رودخانهای که از پیوستن این دو رودخانهتشکیل میگردد، از سرزمین کنونی ایران تامین میشود.

میزان زیادی از آب رودخانههای فرات و دجله، در اثر سدسازی‌های زیاد بر روی آنها، کاهش یافته است. اما، اروندرود هنگامی ارزش واقعی کشتیرانی پیدا میکند که رودخانهکارون، یعنی بزرگترین رودخانه‌یایران، بدان میپیوندد.

سرزمین میان‌رودان (بینالنهرین) که پس از جنگ جهانی اول و متلاشی‌شدن امپراتوری عثمانی، حکومت جدیدالولادهعراق بر پایه برنامهریزیها و سیاست استعماری؛ کشورسازی انگلستان، بر پهنهآن زاده شد، میان دو رودخانهبزرگ غرب آسیا، یعنی دجله و فرات، قراردارد.

امید غلامی بازدید : 44 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

آشنایی با رود ارس - آذربایجان غربی

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:

رود ارس، رودخانه‌ای نسبتاً پرآب و خروشان است که از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد.

این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد.

  

       

رودخانه ارس در سال ۱۸۱۳ میلادی در پی عهدنامه گلستان به عنوان مرز ایران و روسیه انتخاب و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه افزوده شد.

بعدها ایران و اتحاد شوروی با هم سدی در ناحیه پلدشت به نام سد ارس بنا کردند. سد خداآفرین و سد قیزقعله‌سی به صورت مشترک با ارمنستان روی ارس احداث می‌شود.

رودخانه ارس از ارتفاعات مین ‏گول به ارتفاع 3152 متر در جنوب ارزروم در ترکیه سرچشمه مى‌‌گیرد.

این رودخانه پس از پیوستن به آرپاچاى؛ مرز مشترک ایران و جمهورى ‏ارمنستان و جمهورى ‏آذربایجان را تا محلى به نام بهرام ‏تپه تشکیل مى‌‏دهد و بعد از طى حدود 10072 کیلومتر مسافت به دریاى خزر مى‌‏ریزد.

امید غلامی بازدید : 66 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

آشنایی با زاینده رود - اصفهان

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:

زاینده‌رود یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران است که در مرکز کشور و از مغرب به مشرق جریان دارد.

این رودخانه در کتب تاریخ و جغرافیا به نام‌های زاینده‌رود، زنده‌رود، زندرود، زرین‌رود، زرینه‌رود، زن رود و زندک‌رود آمده است.

        

علت نامگذاری این رود بدین جهت است که درطول مسیر خود باغات و کشتزارهای فراوانی را آباد و زنده می‌کند. به همین خاطر به این رود زنده رود نیز می‌گویند.

بخش اعظم آب زاینده رود وارد اصفهان می‌شود و برای انتقال آب کوهرنگ به اصفهان اقدامات زیادی انجام شده ‌است.

روی زاینده رود چندین پل تاریخی از زمان صفویان و قبل از آن برجا مانده‌است. چندین پل در استان چهارمحال بختیاری که مشهورترین آن پل سامان است. در اصفهان سی و سه پل یا پل الله وردی خان و پل خواجو.

حاشیه‌سازی این رودخانه در شهر اصفهان و بوستان‌ها و بیشه‌های پیرامون این رودخانه در فصل تابستان گردشگاه مناسبی برای اهالی شهر، ایرانگردان و جهانگردان است.

امید غلامی بازدید : 54 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

آشنایی با رودخانه جاجرود - تهران

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:

رودخانه جاجرود در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران واقع است.

این رودخانه از شمال‌غرب به طرف جنوب شرق جاری است و از منطقه منشا (کوه‌های البرز) به ارتفاعات پایین‌تر جریان داشته و وارد سد لتیان می‌شود.   

           

           

رودخانه جاجرود دارای ۴۰ کیلومتر طول و ۷۱۰ کیلومتر مربع مساحت حوضه آبریز است. این رودخانه یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان تهران است که مانند رودخانه کرج از کوه‌های کلون بستک، در بلندی‌های خرسنگ کوه، سرچشمه می‌گیرد.

شعبه‌های فشم، میگون، دماوند و آهار به این رود می‌ریزند. روی این رودخانه، سدی به نام لتیان ساخته شده و مانند رودخانه کرج از گردشگاه‌های زیبای استان تهران است.

امید غلامی بازدید : 47 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

آشنایی با سفیدرود - گیلان

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین محمد ملاحسینی:

سفیدرود دومین رود بلند ایران است. سفیدرود را در باستان رود آمارد می‌نامیدند.

این رود از ترکیب 2 رود شاهرود و قزل اوزن در شهر منجیل شکل می‌گیرد و تا ورود به دریای خزر عرض استان گیلان را می‌پیماید.

    

          

سرچشمه سفیدرود در کوه چهل چشمه کردستان است و به‌ طرف مشرق رفته داخل ناحیه گروس می‌شود و در این محل شعبه دیگری به همین اسم که از کوه‌های پنجه‌علی در شمال‌غربی همدان جاری است، ضمیمه آن می‌شود.

در کتب قدیم سپید رود را با نام های گوناگون از جمله: سپیدرود، اسفیدرود، اسبیذروذ، سپیذروذ و سفیدرود خوانده‌اند.

بخشی از سپیدرود را که از آذربایجان می‌گذرد به ترکی قزل‌ایرماق به معنای رود سرخ می‌خوانند.

امید غلامی بازدید : 67 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

آشنایی با رود تجن - مازندران

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:

رود تجن یا گرماب رود، در استان مازندران جاری است.

رودخانه تجن، رودی است که در شرق شهرستان سرخس جاری است. این رود از تلاقی دو رود کشف رود و هریرود بوجود آمده است.

 

                    

این رودخانه مانند دیگر رودهای منطقه دائمی نیستند و در فصول سال با تغییرات میزان ریزش باران، دارای نوسانات زیادی می‌باشد. رودخانه تجن بزرگ‌ترین منبع آب سطحی دشت سرخس می‌باشد.

رود تجن به طول حدود 140 کیلومتر از کوه‌های علی خانی، داراب کوه و سرکوه از ناحیه کوهستانی هزار جریب در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد و با گذشتن از شرق شهر ساری، نزدیک آبادی خزرآباد، در 25 متری پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد به دریای خزر می‌ریزد.

قسمت علیای تجن در بخش هزار جریب در شهرستان نکا و بخش چهاردانگه و دودانگه در شهرستان ساری، جهت عمومی جنوب شرقی ـ شمال غربی و بستری سنگلاخی دارد و ریزابه‌های ببرچشمه و آبتیرچای از ساحل راست و شیرین رود و سفیدرود و لاجیم از ساحل چپ به آن می‌پیوندند.

امید غلامی بازدید : 84 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

آشنایی با رود کرخه - خوزستان

محیط زیست > آب - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:

کرخه نام رودخانه‌ای است که در جنوب غربی ایران در استان خوزستان جریان دارد.

رودخانه کرخه از مناطق میانی و جنوب‌غربی رشته کوه‌های زاگرس در نواحی غرب و شمال غرب کشور سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در حدود 900 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب، سرانجام در مرز مشترک ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می‌رسد.

 

     

         

رودخانه کرخه پس از رودخانه‌های کارون و دز سومین رودخانه بزرگ ایران از نقطه نظر آبدهی محسوب می‌شود.

حوزه آبریز رودخانه کرخه به وسعت حدود 43 هزار کیلومتر مربع، بین 46 درجه و 57 دقیقه تا 49 درجه و 10 دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 48 دقیقه تا 34 درجه و 58 دقیقه عرض شمالی واقع شده و شامل استان‌های همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان و خوزستان است.

رودخانه کرخه از شمال به سوی جنوب جریان دارد و پس از گذر از کنار آثار شوش باستان به سوی غرب تغییر مسیر می‌دهد. در 40 کیلومتری شمال اهواز مسیر آن دوباره تغییر کرده و وارد عراق می‌شود.

امید غلامی بازدید : 74 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

رود اترک از کوه‌های هزار مسجد در خراسان سرچشمه می‌گیرد و در خلیج حسنقلی در کشور ترکمنستان به دریای خزر می‌ریزد.

اترک رودی خروشان و سیل‌گیر با بستر گلی است و با داشتن ۶۶۹ کیلومتر طول پنجمین رودخانه بلند ایران و طولانی‌ترین رودخانه ترکمنستان به شمار می‌آید.

این رود حدود ۲۷،۳۰۰ کیلومتر از اراضی را آبیاری می‌کند، اما به جهت مصرف زیاد آب آن فقط در مواقع سیل تا دریا ادامه می‌یابد.

بخشی از رود اترک در ناحیه چات، پس از اینچه برون به موجب قرارداد آخال در سال ۱۸۸۱ مرز رسمی ایران قاجاری و امپراتوری روسیه شد.

در سال ۱۹۲۶ به موجب قراردادی میان ایران و شوروی قرار شد که حداقل 50 درصد از آب این رودخانه وارد خاک ترکمنستان شود.

منطقه مراوه‌تپه با دارا بودن 5 هزار هکتار مزارع گندم و جو آبی در حاشیه رودخانه اترک، به دلیل شرایط آب و هوایی خاص و استفاده از آب رودخانه اترک برای آبیاری مزارع گندم نقش مهمی در تولید گندم شهرستان کلاله دارد.      

                    

امید غلامی بازدید : 69 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)

رودخانه خشک شیراز یا هفت پیلی یک رودخانه فصلی است که از ملحق شدن آب دو قنات نهراعظم و چنار سوخته تشکیل شده است.

این رودخانه پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضه خود متمایل شده و به دریاچه مهارلو می‌ریزد.

حوضه آبریز رودخانه خشک به فرم کشیده و در جهت شمال غرب به جنوب شرق است و یکی از زیرحوضه‌های دریاچه مهارلو محسوب می‌شود.

این رودخانه بصورت قطری از وسط شهر شیراز می‌گذرد و گویی شهر را به دو نیم تقسیم کرده‌است. برای عبور از روی این رودخانه در شیراز، پل‌های متعددی روی آن نصب شده‌است که معروفترین آنها عبارت‌اند از: پل باغ صفا، پل نمازی، پل زرگری، پل علی بن حمزه، پل معالی آباد، پل پیرنیا و پل پارکینگ.

                                                    

رودخانه خشک با 50 کیلومتر طول، رودی فصلی بوده و درگذشته در 2 طرف بستر آن باغ‌ها و تاکستان‌های بسیاری وجود داشته است. به همین دلیل قبلا به رودخانه خرم دره مشهور بوده است.

در زمستان سال 80 بر اثر بارندگی شدید و طغیان این رودخانه، در شیراز سیل جاری شد اما پس از آن تا پاییز سال 1391 و به علت بارندگی زیاد، آبی در آن جاری نشده بود.

درباره ما
Profile Pic
به نام خدا « و نزلنا من السماء ماء مباركا فانبتنا به جنات و حب الحصيد» (ق- 9) « و از آسمان آبي پر بركت نازل كرديم و بوسيله آن باغها و دانه هايي را كه درو مي كنند رويانديم.» ***************************** این وبلاگ به مناسبت شرکت در مسابقه وبلاگ نویسی پرسش مهر 15 طراحی شده است در این وبلاگ تمامی تلاشم مبنی بر این بوده است که شاید مطالب بیان شده گوشه ای از مشکل کم آبی کشورمان را به بازدید کنندگان گوشزد کند و یا شاید بانی تلاش هم میهنانمان برای حل شدن مشکل کم آبی یاشد . « باشد که همه ی ما به مانند باران باشیم وفقط بباریم ونپرسیم پیاله خالی از آن کیست ...... . ***************************** بیاییم این قول را از خودمان بگیریم : من ازامروزبه خاطر رضای خدا ، خودم ونسلهای بعد از خودم درمصرف بهینه وبه جا ی آب تلاش می کنم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 138
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 125
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 293
  • بازدید ماه : 722
  • بازدید سال : 4,383
  • بازدید کلی : 57,117
  • کدهای اختصاصی

    آب رحمت پروردگار

    آب رحمت پروردگار

    بازی لوله کشی آب

    بازی لوله کشی آب