loading...
آب مایه حیات
امید غلامی بازدید : 76 پنجشنبه 09 بهمن 1393 نظرات (0)

کاربرد آب مغناطیسی در کشاورزی

● کلیات

 

در حال حاضر آب شیرین بهعنوان یک کاای اقتصادی، نقش اساسی را در تولیدات کشاورزی، صنعتی و تأمین نیازهای بهداشتی و شرب در سطح جهان ایفاء میکند. در کشور ما در بخش کشاورزی بهعنوان محور توسعه، سرمایهگذاریهای متنابهی بهکار گرفته شده تا تمامی پتانسیل منابع آب قابل استحصال کشور در چرخه تولید وارد شود و لذا در این راستا مدیریت مؤثر عرضه و تقاضا و مصرف آب برای افزایش بهرهوری از این منابع قابل دسترس نقش کلیدی خواهد داشت.

بخش کشاورزی به لحاظ راندمان نازل آبیاری به تنهائی حدود ۹۰ درصد آب قابل استحصال در کشور را مصرف میکند و با توجه به نیاز شدید بخش صنعت به آب و راهکارهای انتخاب شده توسعه صنعتی و در جهت اشتغالزائی ضروری است به هر وسیله ممکن راندمان آبیاری افزایش یابد.

با وجود آنکه آبیاری سطحی بهعنوان روش غالب در جهان محسوب میگردد، ولی به لحاظ نیاز به ارتقاء کالائی مصرف آب و افزایش روزافزون هزینه تأمین آب و نیز محدودیت منابع در دسترس، تمایل دولتها بهویژه کشورهای توسعهیافته برای کاربرد آبیاری تحتفشار را افزایش داده است. به این منظور اجراء سیستمهای آبیاری کمفشار با لوله زیرزمینی و سیستم آبیاری کمفشار با لوله زیزمینی و سیستم آبیاری تحتفشار (قطرهای و بارانی) امکان حصول راندمان توزیع آب در سطح مزرعه تا حدود ۹۵ درصد را در شرایط اجراء خوب فراهم میآورد؛ ولی به دلیل ناخالصیهای موجود در آب نظیر املاح کربناته، بیکربناته و نیز کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز و ذرات معلق و بیولوژیک، لولهها، نازلها و طره چکانها دچار رسوب و گرتگی شده و عمر مفیدشان به شدت کاهش مییابد.

در اینجا بیمناسبت ندیدیم به جهت پالایش آب آبیاری در کشاورزی پیرامون روش جدید پالایش الکترونیکی آب که جزء روشهای فیزیکی تصفیه آب بهشمار میرود توضیحاتی را متذکر شویم.

با مصرف آب پالایش شده محصول تا یک ماه زودرس شده و مصرف آب ۳۰٪ کاهش مییابد. با آبیاری مغناطیسی بدون اضافه کردن اسید، مواد شیمیائی و سمی به آب، حتی رسوبات بلی زایل شده و از تشکیل رسوب جدید پیشگیری میشود. همچنین به مرور خاک پوک و نرم شده و از ایجاد کلوخه ممانعت میشود و با فعال شدن املاح خاک مصرف کود نیز نصف خواهد شد.

آب آبیاری پاستوریزه شده از بیماریهای گیاهی (قارچی،باکتریایی و ویروسی) پیشگیری کرد و سم کمتری نیاز خواهد بود. گیاه شادابتر، سبزتر و سالمتر بوه و در مقابل پارازیتها و آفات بهتر مقاومت خواهد کرد و با کاهش هزینههای تولید و افزایش عملکرد، سوددهی بیشتر میگردد.

● اثر مغناطیس بر روی آب

اثر مغناطیس روی آب بهطور اتفاقی توسط دانشمندان روسی مشاهده شد. حرکت آب در داخل لولهها باعث رسوب املاح روی جدار لولهها گشته، ضمن کاهش سطح مقطع لولهها و افزایش افت انرژی، عبور آب داخل لولهها را مختل میکند. آنها دریافتند که آب مغناطیس شده جرم داخل لولهها را پاک و از رسوب مجدد روی جدار لولهها جلوگیری میکند.

بنابراین مشاهده شده که با اعمال انرژی مغناطیسی میتوان آب ساده را به مایعی با اثرات شیمیائی خاص تبدیل کرد، بهطوری که خواص فیزیکی آب مغناطیسی شده از جمله دما، وزن مخصوص، کشش سطحی، ویسکوزیته و قابلیت هدایت الکتریکی آن تغییر مییابد.

یکی از تغییراتی که در آب مغناطیسی ایجاد میشود نحوه آرایش بارهای الکتریکی مولکولهای آب میباشد. از آنجا که بهطور طبیعی بین نیروهای خالص مولکولهای آب اختلاف کمی وجود دارد، مولکولهای آب اختلاف کمی وجود دارد، مولکولهای آب بهصورت کاملاً تصادفی قرار دارند. در آبهای موجود و در دمای محیط، بیش از ۷۰ درصد مولکولهای آب بهصورت نامنظم قرار گرفته و بارهای مثبت و منفی آنها در جایگاه طبیعی خود قرار ندارند. در صورتیکه یک جسم دارای قدرت مغناطیسی با یکی از قطبهایش، مثلاً قطب جنوب ( دارای بار مثبت) به آب نزدیک شود، مولکولهای آب با قطب منطفی به منبع مغناطیس نزدیکتر و مولکلوهای با بار مثبت از آن دور میشوند.

                                                                                                     

این روند باعث میشود تا مولکولهای آب (شامل کاتیونها و آنیونها) از حالت بینظمی بهصورت مرتب درآمده و نوع پیوند اکسیژن ـ هیدروژن از حالت مثلثی به شکل یک خط تغییر کند. در این شرایط هیدروژنهای مثبت دارای نیروی بیشتری شده و در نهایت نیروی منفی خالص مولکول آب به نیروی مثبت خالص آب مغناطیسی تبدیل میشود، در نتیجه بار الکترونیکی مولکولهای آب در این شرایط نسبت به آب معمولی متفاوت خواهد بود و ضمن تشکیل مولکولهای کوچکتر از آب، باعث افزایش تعداد مولکولهای آب در واحد حجم و همچنین افزایش قدرت حلالیت آب میگردد. اصطلاحاً مولکول آب معمولی چپ گرد بوده و به راستگرد مبدل میشود.

با یک مثال ساده میتوان اثر مغناطیس در آب را شرح داد. همانطور که بیان شد آب معمولی دارای نیروی خالص منفی است. فرض کنیم این نیرو معادل ۳۰۰ میلی ولت (mv) باشد, در مقابل یک لوله آهنی از نظر الکتریکی خنثی (صفر میلی ولت) است و در اثر این اختلاف پتانسیل (۳۰۰> ۰)، آهن بر مواد معدنی در آب موثر واقع می شود و این عمل منجر به رسوب و جرم مواد در داخل لوله و یا حتی بر روی ذرات کلوئیدی خاک می گردد و اگر در این مثال کلسیم و منیزیم به ترتیب دارای پتانسیل خالص ۳۵۰ - و ۴۰۰ - میلی ولت باشند، در نتیجه می توان نوشت ۴۰۰ - <۳۵۰ - > ۳۰۰ - > ۰ در این شرایط با ایجاد میدان مغناطیسی با قطب مثبت آن و انرژی در حدود ۳۱۰+ میل ولت معادله بالا بهصورت زیر نوشته خواهد شد.

Mv۱۰ + = (با ایجاد مغنایس) mv۳۱۰ +mv۳۰۰ = ۲۵H

Mv۹۰ = ۳۱۰+mv۴۰=Mg mv۴۰= mv۳۱۰ + mv۳۵۰- =c

بنابراین رابطه ۹۰ - > ۴۰ - < ۰ < ۱۰ فرآیند تبدیل آب معمولی به آب مغناطیسی را نشان می دهد. در واقع آب مغناطیسی چیزی به آب اضافه یا کم نمیکند در حالت معمولی اگر ۱۰۰ گرم کلسیم وارد آب در یک لوله گردد، ۸۰ گرم کلسیم از آن خارج میشود، در صورتی که اگر از آبیاری مغناطیسی استفاده شود، همه ۱۰۰ گرم سانتیمتر متر مربع است، ولی با مغنایسی کردن آب، کشش سطحی به ۶۲ دین بر سانتیمتر مربع مربع کاهش مییابد. کاهش کشش سطحی آب، قدرت حلالیت آن را افزایش داده و درجه سختی را کاهش میدهد و با کاهش سختی، اکسیژن محلول افزایش مییابد.

 

گردآوری شده از:http://nejatabtoohid.blogfa.com/

 

درباره ما
Profile Pic
به نام خدا « و نزلنا من السماء ماء مباركا فانبتنا به جنات و حب الحصيد» (ق- 9) « و از آسمان آبي پر بركت نازل كرديم و بوسيله آن باغها و دانه هايي را كه درو مي كنند رويانديم.» ***************************** این وبلاگ به مناسبت شرکت در مسابقه وبلاگ نویسی پرسش مهر 15 طراحی شده است در این وبلاگ تمامی تلاشم مبنی بر این بوده است که شاید مطالب بیان شده گوشه ای از مشکل کم آبی کشورمان را به بازدید کنندگان گوشزد کند و یا شاید بانی تلاش هم میهنانمان برای حل شدن مشکل کم آبی یاشد . « باشد که همه ی ما به مانند باران باشیم وفقط بباریم ونپرسیم پیاله خالی از آن کیست ...... . ***************************** بیاییم این قول را از خودمان بگیریم : من ازامروزبه خاطر رضای خدا ، خودم ونسلهای بعد از خودم درمصرف بهینه وبه جا ی آب تلاش می کنم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 138
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 240
  • بازدید ماه : 669
  • بازدید سال : 4,330
  • بازدید کلی : 57,064
  • کدهای اختصاصی

    آب رحمت پروردگار

    آب رحمت پروردگار

    بازی لوله کشی آب

    بازی لوله کشی آب